zondag, 17 december 2017

B-serie

Pianokwartet met Nobuko Imai, altviool

Pianokwartet met Nobuko Imai, altviool

Nobuko Imai werkt met alle grote musici en dirigenten en zet zich ook in om jong talent te coachen. Uit deze gedachte is dit programma ontstaan. De jonge musici met wie Nobuko Voor Muzenforum speelt, hebben hun eigen sporen al verdiend: Niek Baar won in 2015 de Kersjes Vioolbeurs, Ella van Poucke was in 2012 winnaar van de Avond van de jonge Musicus en Ben Kim was winnaar van het zeer prestigieuze ARD concours in München.

Ze spelen prachtige pianokwartetten van Mahler, Beethoven en Brahms.

 

PROGRAMMA

 

Gustav Mahler                                                 Pianokwartet in a   (1876)

         (1860-1911)                                                     Nicht zu schnell, entschlossen

        

Ludwig van Beethoven                                    Pianokwartet nr 1 in Es WoO 36 (1785)

         (1770-1827)                                                   Adagio assai-attacca

                                                                               Allegro con spirito

                                                                               Thema con variazioni - thema - coda                                                                                       

                                                                              

                                                                                                                 

                                            Pauze

 

Johannes Brahms                                     Pianokwartet in c op 60 (1875)

         (1833-1897)                                                   Allegro non troppo

                                                                               Scherzo allegro

                                                                               Andante

                                                                               Finale: allegro commodo

                                                                              

TOELICHTING

 

Het programma staat geheel in het teken van het pianokwartet. Voor de pauze zijn jeugdwerken te horen.

 

Het pianokwartet in a van de Boheemse componist Gustav Mahler was een jeugdwerk, geschreven kort na zijn toelating tot de Hochschule fur Musik in Wenen. Van dit stuk, dat mogelijk vierdelig is geweest, is alleen het eerste deel bewaard gebleven. Het werd in 1876 tweemaal in huisconcerten ten gehore gebracht met de 16-jarige componist zelf aan de piano. Het is niet duidelijk of daarbij alle delen van het kwartet zijn gespeeld. Zoals veel ander vroeg werk van Mahler dat niet werd uitgegeven, is het zoekgeraakt, mogelijk in de oorlog bij bombardementen verbrand. Het is laatromantisch van karakter, met ingetogen lyrische stemmingen rondom een onstuimig middendeel.

 

Het pianokwartet in Es, het eerste van een drietal dat Ludwig van Beethoven op vijftienjarige leeftijd componeerde, staat nog sterk onder invloed van zijn leermeester Christian Neefe en van zijn grote voorbeeld Wolfgang Amadeus Mozart. Toch vormen sommige doorwerkingen en passages een aanwijzing voor komende vernieuwing. In elk geval is de indeling van het stuk nieuw. Een inleidend adagio in Es gaat attacca, zonder onderbreking over in het allegro in es. Het afsluitende thema met variaties volgt weer de leidende toonsoort behalve variatie V die in es staat. Aan het slot komt het thema terug, gevolgd door een coda.

 

Johannes Brahms schreef drie pianokwartetten, waarvan het derde in c het eerst werd begonnen en pas na twintig jaar als laatste werd voltooid. Het stuk heeft een dramatische achtergrond omdat het getuigt van zijn jarenlange hopeloze liefde voor Clara Schumann. Brahms schrijft aan zijn uitgever: stel u een man voor aan een bureau met een pistool tegen zijn hoofd. Das Leiden des jungen Werther. In de eerste drie delen zijn de stemmingen van deze gemoedstoestand te horen, het eerste deel in drama, het tweede onrustig en tumultueus, het andante bitter bezonken. In het laatste deel lijkt Brahms in zijn lot te berusten en komen aspecten van herwonnen leven en van optimisme naar voren.

 

                                                  

< terug naar het agenda-overzicht